Begeleidingskunde

Door de Master Begeleidingskunde (Master of Human and Organisational behaviour) heb veel geleerd over menselijk gedrag enerzijds en anderzijds de organisatiekunde. Dat is een mooie combinatie: hoe kun je jezelf zijn in de organisatie en hoe kan de organisatie het beste uit de werknemers halen? Hoe kun je samen bouwen aan de organisatie, visie ontwikkelen en van elkaar leren? Ik zoek ik graag samen met de betrokkenen naar een goede manier van werken waarbij men van elkaar leert die passend is bij de organisatie. Daarbij maak ik mezelf graag weer overbodig zoals ik hier gedaan heb voor Stichting Chris:

Corina heeft voor onze organisatie meermalen een intervisietraject begeleid voor onze vrijwilligers (zij voeren coachende gesprekken met jongeren via een anonieme chat en mail). Corina neemt hierin veel kennis en ervaring mee. Het was fijn om met haar te sparren over passende vormen van intervisie voor onze vrijwilligersgroep, waarvoor zij allerlei mogelijkheden zag. Tijdens de trajecten liet ze ons kennis maken met verschillende intervisie-vormen en kregen we ook handvatten hoe we dit zelf kunnen inzetten en wat passend is bij onze manier van werken. Lisette Bos – coördinator bij Stichting Chris

Als begeleidingskundige ben ik een creatief, beweeglijk en verbindend persoon met en onderzoekende geest. Ik hou van uitdagingen en geef niet snel op. Ik geloof dat er altijd mogelijkheden zijn en dat beweging kan worden gecreëerd door samen te werken. Om deze mogelijkheden te verkennen, is het belangrijk dat iedereen een stem heeft en dat er ruimte is om naar elkaar te luisteren. Ik help om verschillende perspectieven op tafel te krijgen, zodat er weloverwogen beslissingen kunnen worden genomen. Ik ben ook geïnteresseerd in het omgaan met conflicten en hoe je kunt blijven luisteren naar elkaars perspectieven, zelfs als er onenigheid is. Ik geloof dat verschillen juist waardevol kunnen zijn als je er open voor staat.

Verbinden is iets wat ik altijd al heb gedaan, zowel in mijn gezin als in mijn werk als docent, supervisor, (team)coach en leerlingbegeleider. Het is belangrijk om elkaar goed te leren kennen voor echte verbinding. Gesprekken, activiteiten en spelvormen kunnen daar aan bijdragen.

Verbinding in organisaties intrigeert mij. Ik kijk graag systemisch naar een organisatie. Daarin benader je de organisatie vanuit het beeld van een levend systeem dat moet anticiperen op de omgeving om te overleven en ook van binnenuit sterk en verbonden moet zijn om staande te blijven in deze omgeving (Kaat & Kroon, 2016) [1] . Je intern verbinden en samen een gedragen verhaal naar buiten brengen waarmee je je weer extern kunt verbinden is belangrijk. het systemisch kijken help mij om patronen te zien en te begrijpen wat er speelt.

Om je te kunnen verbinden, moet je jezelf laten zien. Dat vraagt ​​vertrouwen om je verhaal te delen. Dat vind ik erg belangrijk: dat er een basis is van vertrouwen en gelijkheid op grond waarvan je een echte dialoog kunt aangaan. Verbinding doet dan ook wat met je. Het zorgt voor bewustwording en verandering. Als begeleidingskundige probeer ik te werken op het snijvlak van verbinding waarvoor vertrouwen en nabijheid nodig is. Anderzijds wil ik met een afstand kunnen kijken. Als je er in zit, zie je niet meer zuiver de patronen die in een organisatie spelen. In elke organisatie is een bepaalde cultuur met daarbij behorende patronen. Deze patronen kunnen hardnekkig, disfunctioneel en moeilijk te veranderen zijn. Als insider is het moeilijk deze patronen nog scherp te zien. Het opereren op dit snijvlak vraagt ​​ook wat van mij als persoon: mezelf bevragen, goed luisteren naar mezelf en mijn gevoel en dit ook inbrengen. Hierop ben ik alert en daarom spar ik ook regelmatig met andere begeleidingskundigen.

Ik ben geregistreerd coach (bij de LVSC) en supervisor. Ik hou mij dan ook aan de beroepscode en volg regelmatig scholing en supervisie. Coaching en supervisie vind ik mooi om te doen. Ik kan nog meer zeggen maar laat liever iemand anders aan het woord over mijn handelen:

Corina is een supervisor die goede vragen kan stellen, waardoor ik nog veel meer moest gaan nadenken over wat mij beweegt en waarom ik keuzes maak die ik maak. Door daar verder op te moeten reflecteren, heb ik nieuwe inzichten verworven. Ik vind dat Corina ook actief het proces bewaakt om een ​​gesprek niet te laten verwateren. Daarbij werden er regelmatig creatieve werkvormen voorgesteld; wandelen, een spel, een labyrint, .. dat vond ik allemaal positief!

Als gesprekspartner is Corina toegankelijk, duidelijk en laat ze zich niet van de wijs brengen. Ik kan een supervisietraject bij haar aanraden! Laat je maar verrassen door deze ontdekkingstocht, want dat is het!

Coachen in organisaties vind ik een echt een uitdaging. Hierin kan ik absoluut mijn ei kwijt. Onderwijs en sociale ondernemingen hebben mijn speciale interesse. In het onderwijs heb ik veel ervaring van basisschool, middelbare school tot HBO. Dat verbinden in sociaal ondernemen erg belangrijk is, is te vinden in de literatuur (Klomp, Wobben en Kleijer, 2016) [2] . Ook in de praktijk heb ik dit ondervonden. Hier speel ik graag een rol in. Ik heb ervaring in het coachen en begeleiden van een sociale onderneming, sociale ondernemers en docenten.

Ik hoop dat je me zo wat beter hebt leren kennen. Nu ben ik nieuwsgierig naar jou. Als je denkt, dat ik jou en eventueel je organisatie verder kan helpen, neem gerust contact op. In een kennismakingsgesprek kunnen we dan verkennen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

[1] Kaat, S. & de Kroon, A. (2016). Systemisch Adviseren. De organisatie als levend systeem. Groningen: Het Noorderlicht.

[2] Klomp, K., Wobben, S., & Kleijer, J. (2016). Handboek betekenisvol ondernemen. Het gat in de maatschappij. Amsterdam / Antwerpen: Zakelijk contact.